Blogg gratis Logga in

Junker Mikael

30 Jan, 2007

JunkerMikael | 30 Jan, 2007 | Huvudkategori | (1263 Läst)

Bättre film tack

Hörde häromveckan att antalet biobesökare sjunker. Beror det på att alltfler laddar ner filmerna på datorn? Knappast. Man borde kanske istället fundera över kvaliteten på de filmer och TV-program som görs idag, och huruvida det är det som orsakar biobesökarnas frånvaro. Så som det ser ut för tillfället kan man lika gärna hålla sig till filmer som gjorde innan -93 ungefär. Så var det bättre förr? Ja! I alla fall när det gäller film... Men man kan alltid hoppas på en reaktion inom ett tiotal år, då tittarna kräver kvalitet framför yta. Man kan ju från filmbolagens sida inte räkna med att tittarna kommer att fortsätta tjusas av dataanimerade, infantila effektorgier som bygger på stölder från tidigare succéer. Svensk filmindustri är inget undantag, se bara på den färska skapelsen Snapphanar som var en riktigt lustig soppa, hopkokad av Hollywoods alla urvattnade klichéer.

Vilken tur då att vi som vill nu kan få tag på gamla filmer och serier i form av prisvärda DVD-boxar, såsom filmatiseringen av Mobergs Raskens från 1976, i mitt tycke bland det bättre som svensk filmindustri hittills har producerat. Köksbänksrealism, trovärdiga karaktärsporträtt och riktiga känslor bygger upp en dramatisk och engagerande berättelse som även fängslar oss som gillar boken. Det är en osminkad skildring med barnafödande, fylleslagsmål och sliskiga västgötaknallar. Den fula Gurlie Nordwall gör en utmärkt tolkning i rollen som Ida där hon sitter giktbruten och syltar medan den bullrande Sven Wollter är perfekt som Gustav Rask. Skulle Raskens kunna filmas idag? Nej, nej och åter nej. Vår verklighetsflyende och effektdyrkande samtid klarar helt enkelt inte av sådana berättelser. Resultatet skulle bli ett cineastiskt haveri med utslitna hollywoodklichéer, ”flashiga moves” och politiskt korrekta teman. Självfallet måste en modern Rasken vara en lite filosofisk och känslosam person som bejakar sin feminina sida och spotta ur sig floskler som ”war is hell”. Ida måste vara en ytligt feministisk kvinna som visar att ”kvinnor kan” genom att slå ner folk med ”flashiga karatemoves”. Självfallet ska hon dock se ut som en plastig fotomodell – ja över huvut taget får inga karaktärer synas vara mer än 30 år fyllda. Som tittare skulle vi tvingas svälja pompösa scener med en miljon dataanimerade streckgubbar som far fram kaotiskt över duken, maffiga dataanimerade landskapscener och meningslöst underhållningsvåld i fräcka vinklar och slow-motion. Så vräkigt, smaklöst och förljuget som bara en överskattad hollywoodrulle (och deras nutida europeiska efterapningar) kan vara. Filmer som på ett taffligt sätt låtsas ha djup och budskap, men som enbart är cyniskt komersiella. Sedan politiken, naturligtvis; självfallet ska vi ha med ”HBT-frågor” och multi-kulti. En av Raskens söner kan ju vara homo- och transsexuell, medan han själv umgås med coola ghettokidz som snackar rinkebysvenska. Självfallet är alla andra rasister och homofober, utom ”hjältarna” förståss. Med andra ord det svenska 2000-talsetablissemangets åsikter och värderingar i ett nötskal, projicerade på en svunnen dåtid. Självklart ska ingen hänsyn tas till historiskt trovärdigt, kläder och dyl. ska vara rena fantasiskapelserna som inte har något med 1800-talets Småland att göra – nej fram med coola läderrockar och jeans. Nej tvi vale, nu orkar jag inte med det här skräckscenariot längre. Vilken tur vi har som kan titta på 1976 års filmatisering av Raskens! Och vilken jäkla tur att man (ännu) inte kommit på att förstöra den här och andra bra historier med moderna versioner.

Så vad vill jag ha sagt? Jo, upptäck den skatt som finns bland äldre filmer, och kräv som konsument att få se kvalitet på duken/TVn i framtiden.




Kommentarer

  1. Så sant, så sant... Tora, Tora, Tora är ett annat exempel. Trots total avsaknad av datoranimation lyckas den skildra slaget så mycket bättre än Ben Affleck-varianten.

    Finns det överhuvudtaget plats för storfilmsproduktioner á la Gettysburg, Ben Hur och Barry Lyndon längre, med tanke på nedladdningsmöjligheter?

    Skrivet av Angus — 01 Feb 2007, 08:48

  2. Jag vet inte om jag håller med dig helt. 1980 och 1990talet hade betydligt sämre filmer än 2000talet. Kvalitén på filmkonsten har ökat dramatiskt under 2000talet och välspelade dramor får åter utrymme - iaf när vi snackar världsscenen som helhet finns det helt sagolikt bra filmer från de senaste 10 åren. Filmhistoriskt beror detta ju på Star Wars. Star Wars brukar ses som den första moderna kassasuccefilmen. Den som startade en ny trend som senare skulle bli miljoner actionfilmer med arnold schwarzenegger och van damme och 80talets orgie i rätt så plastiga filmer som sen övergick i 90talets orgie i specialeffekter på datorer. 2000talet har sett en renässans i dramat och det minimalistiska. Filmfestivaler världen över visar tydligt respekten som independetfilm har fått. Att den sen inte nås av stora massan beror ju på idiotiska distrubutörer. Gå på gbs filmfestival och du får se bara precis hyllmetrar med diskbänksrealism.

    Svensk film är väldigt dålig just nu - men svensk film är överlag rätt dålig så det är ju inte så konstigt. Som du säger, den var bra mycket bättre på 60-70talet (all film hade sin glansperiod då förövrigt). Det finns undantag vill jag dock påspå i form av Roy Anderssons otroligt snygga film Sånger från andra våningen, eller Lucas Moodyssons otroliga magsup Lilja 4-ever. Det görs riktigt fin svensk film även idag.

    Däremot så finns det ju ingen poäng att gå på bio längre när upplevelsen där är så medioker numera rent tekniskt.

    Dels har del flesta bra hemmabioutrustning hemma.
    Dels sitter man bättre hemma.
    Dels slipper man folks jävla prassel och mobiltelefoner hemma.
    Och det är betydligt billigare hemma.
    Och man kan käka en pizza samtidigt hemma.

    Film är inte längre bäst på bio - det är det största problemet för mig - inte filmernas kvalitet. Visst är det så att film aldrig var bättre än på 1970talet, tack vare den nya vågen av regissörer som fick chansen då - men den har varit betydligt sämre än idag många ggr i historien.

    Jag vill dock hålla med dig om att det finns ett otrevligt ungdomsideal på film idag som framförallt drabbar kvinnliga skådisar. Det är endast ett litet fåttal äldre kvinnor som får roller idag och det är i princip bara kvinnor som är så jävla bra, likt Merryl Streep, att det inte går att ignorera dem.

    Skrivet av Nihonshu — 01 Feb 2007, 13:03

  3. Dvs, Snapphanar är ju inte alls representativt för allt som svensk film producerar idag.

    Snapphanar var ju extremt klischéfyllt - jag kan inte komma på någon svensk produktion som sett så "1996-hollywoodsk" ut med slowmotionfilmningar i actionscenarna osv.

    Något som förövrigt inte är en uppfinning i Hollowood, utan i Hong Kong-scenen med framförallt John Woo i spetsen.

    Skrivet av Nihonshu — 01 Feb 2007, 13:09

  4. Du tänker väl annars mest på Fares Fares förbannade överskattade skräpfilmer antar jag? Ja dessa är riktigt påfrestande i all sin politiska korrekthet.

    Jag personligen tycker att Moodysson näst efter Troell är den bästa regissör Sverige haft. Alla gillar inte honom som person, jag personligen avskyr den pretentiöse tönten t om, men jag beundrar hans filmer. Inte alla filmer, men Fucking Åmål och Lilja 4ever är i mina ögon socialrealistiska mästerverk med enormt hög trovärdighetsfaktor. Två helt olika filmer, men som känns väldigt "oteatrala", vilket annars är ett återkommande problem i svensk film där de flesta skådisar kommer från teaterscenen och inte kan agera subtilt utan alltid är övertydliga mastodonter på scenen. Dialoger i svensk film är också överlag enormt krystade - inte heller detta är ett problem i moodyssons rullar.

    Skrivet av Nihonshu — 01 Feb 2007, 13:15

  5. Nihonshu:
    Det här har ju också med att göra att filmsmaken är subjektiv, även om man nog kan vara överrens om några objektiva kriterier för kvalitet. Du gillar nog inte samma filmer som mig och vice versa, men det kanske inte är det viktiga. Visst gjordes det mycket skräp under 80-talet, och visst har det kommit bra filmer det senaste decenniet. Men jag har fått intrycket av att filmer som görs nuförtiden i allt större utsträckning stelnar i en slags mall så som "film ska vara". Ängsliga producenter vevar fram kopior av andra succéer för att rida på framgångsvågen. Exempelvis, efter Robin Hood Prince of Thieves MÅSTE man ha med eldpilar, efter Matrix och dess asiatiska förebilder MÅSTE man man bara ha "coola moves" i slow-motion, efter Rädda menige Ryan MÅSTE man ha blod och kroppsdelar som sprutar (vilket lätt blir komiskt om det inte görs realistiskt, se t.ex. på Enemy at the gates).

    "Snapphanar" kanske inte är representativ för svensk film, men jag oroar mig för att den kommer att bli stilbildande ifall man nu får för sig att göra mer film med historiskt tema. Vi har ju Arnfilmerna som kommer nu inom kort.

    Skrivet av Mikael — 01 Feb 2007, 15:42

  6. Men guedeh vad underbart att du påminde mig om Raskens! Måste genast laddas hem eller köpas. Var nu många år sedan man såg lite bra dumburksfilm istället för de vanliga hollywoodfjanterierna.

    Annars kan jag rekommendera filmen Babel, som kan ge några tänkeväckande tankar.

    Skrivet av Marina — 22 Feb 2007, 09:35

  7. Babel ja, av en händelse blev jag faktiskt tipsad om den häromdagen. Skadar nog inte att ses!

    /M

    Skrivet av Mikael — 22 Feb 2007, 15:43


Lägg till en kommentar



 authimage



En bloggtjänst levererad av DistansData Webbyrå Webbshop och Hemsidor